• ورود کاربر
  • درباره ی ما
  • تبلیغات
  • تماس باما
دوشنبه, اسفند ۱۱, ۱۳۹۹
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • همه
    • بانکداری
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • فین تک
    • کارت و پرداخت
    • کسب و کار
    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    • بانکداری
    • کارت و پرداخت
    • فین تک
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • کسب و کار
  • چند رسانه ای
  • تازه ها
  • معرفی محصولات
    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

  • پخش زنده
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • همه
    • بانکداری
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • فین تک
    • کارت و پرداخت
    • کسب و کار
    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    • بانکداری
    • کارت و پرداخت
    • فین تک
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • کسب و کار
  • چند رسانه ای
  • تازه ها
  • معرفی محصولات
    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

  • پخش زنده
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
پایگاه اطلاع رسانی فابانیوز
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

بانک­‌های ایران در حوزه تکنولوژی، یک­‌چهارم بانک‌­های دنیا هزینه می­‌کنند

بانک­‌های ایران در حوزه تکنولوژی، یک­‌چهارم بانک‌­های دنیا هزینه می­‌کنند

فابانیوز؛ صحبت­ از بانکداری دیجیتال و رفتن به­‌سوی آن همان‌قدر زیاد است که صحبت از تحریم و مسائل مالی و اقتصادی. محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین معتقد است با توجه به پیچیدگی­‌های سیستمی که در حوزه نرم‌افزاری بانکی شاهد آن هستیم، هزینه دریافتی با میزان حجم کار در این زمینه فاصله بسیار معناداری دارد. او می‌گوید: «آن چیزی که الان در صنعت بانکی، برای نرم­‌افزار پرداخت می‌­شود، اصلا با هزینه­‌ها و نرم بین‌­المللی تطابق ندارد. در بانک‌های خارجی، به اندازه چهار دهم درصد تا نیم دهم درصد از دارایی‌‌هایشان در حوزه تکنولوژی سرمایه‌‌گذاری کرده‌‌اند. این عدد در ایران، یک چهارم آن است. بانک­‌های ما، IT را هزینه می­‌بینند نه سرمایه‌­گذاری. شاید اساس مسئله بانک­‌ها در حوزه نرم­‌افزار باشد و اساس مسئله نیز نرم‌­افزارهای خاص بانکی مانند کربنکینگ و سیستم‌­های جانبی است که سیستم‌های تحلیلی نیز به‌شمار می­‌روند. در حال حاضر، فناوری برای بانک، دیگر یک ابزار نیست.»

به‌گزارش فابانیوز؛ اگر تا چندی پیش استفاده از کلمه بانکداری دیجیتال به‌­نوعی به‌­روز بودن یک بانک را نشان می‌­داد حالا دیگر یک الزام است، اما حقیقت این است که پیاده­‌سازی آن در شرایط فعلی نه تنها کار راحتی نیست که برخی تصمیمات خلق‌­الساعه و برخی اتفاقات در صنعت بانکی، رسیدن به آن را تحت تاثیر قرار می‌­دهد؛ از تصمیمات و بخش‌نامه‌های متعدد بانک مرکزی گرفته تا بحران اقتصادی این چند سال که کرونا تیر خلاص را به آن زد. این مسئله باعث شده تا علاوه بر بانک‌­ها، شرکت‌­های فعال در حوزه نرم­‌افزارهای بانکی نیز تحت تاثیر قرار گیرند، اما اینکه آن‌ها چه راهکاری را برای بهبود اوضاع در نظر گرفته‌­اند و شرایط‌شان قرار است در آینده چگونه باشد جای بحث دارد.

محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین معتقد است با توجه به پیچیدگی‌­های سیستمی که در حوزه نرم‌افزاری بانکی شاهد آن هستیم، هزینه دریافتی با میزان حجم کار در این زمینه فاصله بسیار معناداری دارد. او می‌گوید: «آن چیزی که الان در صنعت بانکی، برای نرم‌­افزار پرداخت می‌­شود، اصلا با هزینه­‌ها و نرم بین­‌المللی تطابق ندارد، اما اینکه چرا این امر در صنعت بانکی ما اتفاق افتاده، نیازمند بررسی است. ما در صنعت بانکی، در حوزه سخت­‌افزار و نرم­‌افزار و البته به‌­طور کلی فناوری، وضعیت خوبی داریم، اما چون عادت داریم برای نرم‌­افزار، مانند ویندوز، آفیس و … هزینه نکنیم و برای‌مان ملموس نیست که ورای آن، چقدر کار انجام شده تا قابل ارائه شود، همین امر، مسئله جدی ایجاد کرده است. شاید اساس مسئله بانک­‌ها در حوزه نرم­‌افزار باشد و اساس مسئله نیز نرم­‌افزارهای خاص بانکی مانند کربنکینگ و سیستم­‌های جانبی است که سیستم­‌های تحلیلی نیز به‌شمار می‌­روند. در حال حاضر، فناوری برای بانک، دیگر یک ابزار نیست.»

بانک جی.پی مورگان، در سال ۲۰۱۸، در حوزه تکنولوژی، ۱۱ میلیارد دلار و بنک آو آمریکا، ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌­اند. در بانک­‌های خارجی، به‌اندازه چهار دهم تا نیم دهم درصد از دارایی‌های‌شان را در حوزه تکنولوژی سرمایه­‌گذاری کرده‌­اند. این عدد در ایران، یک چهارم آن است. اگر به صورت‌­های مالی بانک‌­های ایران و هزینه‌­ای که در حوزه تکنولوژی داشته‌اند، نگاه کنیم بین یک دهم درصد تا ۱۵ صدم درصد است

مدیرعامل داتین، نرم‌­افزار را شالوده، اساس و بنیان بانک می‌داند که به کسب‌­وکار بانک شکل می­‌دهد و در دنیای امروز، با وجود تمام تعاریفی که در حوزه تحول دیجیتال مطرح است این موضوع، هنوز در سیستم بانکی ما جا نیفتاده است. نژادصداقت به گفته­‌های مدیرعامل بانک ING اشاره می­‌کند که می‌­گوید، می‌­خواهم یک شرکت فناوری باشم که لایسنس بانکی دارد و ادامه می‌­دهد: «ما هنوز به این مدل نرسیدیم. آن‌ها الگوی خودشان را آمازون و فیس­بوک قرار می­‌دهند، اما ما یک‌سری بانک با ابعاد فوق‌­العاده بزرگ داریم که ابزار می‌خواهند و به‌­ازای آن براساس نفر – ساعت پول می‌­دهند تا فلان فیچر پیاده‌­سازی شود. این امر، اصلا نگاه استراتژیک یا نگاه مبتنی بر اینکه فناوری، شالوده بانکی باشد، نیست و ما را به نقطه‌­ای هدایت می‌­کند که برای آینده کشور، جالب نیست. ما به نقطه‌­ای می­‌رسیم که تعداد شرکت‌­های نرم‌­افزاری، کم‌تر و ضعیف‌­تر خواهد شد چون توان مقابله و پاسخگویی به هزینه­‌هایی که افزایش پیدا می‌­کند و درخواست‌هایی که توسعه می­‌یابد، ندارند.»

او درباره مقایسه هزینه بانک‌­های ایرانی و خارجی در این حوزه می­‌گوید: «اگر این موارد را با دنیا مقایسه کنیم، درک بهتری خواهیم داشت. هزینه­‌ای که بانک­‌های خارجی در حوزه تکنولوژی می­‌کنند، قابل توجه است. بانک جی.پی مورگان، در سال ۲۰۱۸، در حوزه تکنولوژی، ۱۱ میلیارد دلار و بنک آو آمریکا، ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌­اند. البته شاید این هزینه با ابعاد آن بانک‌­ها، چندان قابل مقایسه با ما نباشد، اما در بانک­‌های خارجی، به اندازه چهار دهم درصد تا نیم دهم درصد از دارایی‌­هایشان را در حوزه تکنولوژی سرمایه­‌گذاری کرده‌­اند. این عدد در ایران، یک چهارم آن است. اگر به صورت‌­های مالی بانک‌­های ایران و هزینه‌­ای که در حوزه تکنولوژی داشته‌اند، نگاه کنیم بین یک دهم درصد تا ۱۵ صدم درصد است. براساس صورت­‌های مالی چند بانک از جمله صادرات و… که روی کدال چک کردم، این عدد را شاهد هستیم. درحالی‌­که خارج از ایران، حداقل چهار برابر است. بانک­‌های ما، IT را هزینه می‌­بینند نه سرمایه‌­گذاری. ما در مبارزه با پولشویی، تشخیص تقلب و تخلف، ریسک اعتباری، نقدینگی و … در گام­‌های اولیه هستیم و فاصله زیاد است. واقعا باید ببینیم کشورهای دیگر چقدر هزینه می‌­کنند و ما چقدر؟»

محمد نژادصداقت با چند سوال صحبت­‌های خود را ادامه داد و گفت: «اینکه منابع درآمدی بانک‌­ها چیست، بحث بزرگی است، اما سوال این است که اصلا یک بانک با ۳۰۰ یا ۳۰۰۰ شعبه، چقدر از هزینه یا سرمایه‌­گذاری که برای چند شعبه انجام داده، باید در حوزه IT، هزینه کند؟ برای خریداری یک شعبه در یک نقطه از شهر تهران، به‌خصوص بالاشهر چقدر هزینه می‌­شود؟ آیا برای نرم‌­افزار که کل بانک مبتنی بر آن است، اصلا این مقایسه وجود دارد؟ حالا اگر آن ملک را نخرد، چقدر در صورت‌­های مالی، درآمد، منابع و مصارف، تاثیر دارد و اگر نرم‌­افزار بانکی را نخرد، چقدر موثر است؟ شاید بزرگ‌ترین مسئله ما در درآمدها این است که آنچه بعد از کسر هزینه­‌ها باقی می‌ماند، در حوزه  تحقیق ­و توسعه چیزی باقی نمی­‌ماند تا هزینه کنیم. نقطه خطرناک همینجاست و با این شرایط، نمی‌­توانیم توسعه پیدا کنیم و ناچاریم در شرایط بازنگری نمانیم تا حداقل در لبه تکنولوژی حرکت کنیم.»

بانک مرکزی در سالی که رو به پایان است ۴۸ بخش‌نامه نظارتی و ۱۶ بخش‌نامه اعتباری صادر کرده است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان حوزه نرم‌­افزاری بانک‌­ها از ابلاغ بخش­‌نامه­‌های متعدد بانک مرکزی شکایت کنند، زیرا نه تنها این موضوع بر هزینه‌­های پشتیبانی نرم­‌افزار بانک‌­ها تاثیر مستقیم دارد، بلکه نبود یک نقشه راه موجب شده تا شرکت‌­های ارائه‌­دهنده خدمات پشتیبانی و ‌به‌خصوص منابع انسانی آن‌ها، در روند فرسایشی گرفتار شوند که هیچکس از آن راضی نیست. نژادصداقت درباره این مسئله می‌­گوید: «به هر حال بانک مرکزی با توجه به جایگاهش و قانون‌گذاری که قرار است در شبکه بانکی انجام دهد، پروژه‌­های متعددی را تعریف کرده و به‌خصوص امسال، تعدد آن زیاد بود. ما در پیش­‌بینی‌­های اول سال، چیزی حدود ۲۵ درصد ظرفیت تولیدمان را برای بانک مرکزی و پروژه‌­هایی که اعلام می‌­کند، در نظر گرفتیم. این عدد، در طول سال به ۴۰ درصد رسید؛ یعنی ما مجبور شدیم ۴۰ درصد ظرفیت تولیدمان را برای پروژه­‌هایی که بانک مرکزی تعریف می‌­کند، در نظر بگیریم. البته خودمان هم علاقه زیادی به برخی از این پروژه‌­ها داریم.»

با شتاب­زدگی‌ای که الان در صنعت بانکی، به‌­خاطر فضای رقابتی که دارند، ایجاد شده، محصولاتی را درخواست می­‌کنند که نه مشتری را مشعوف می‌­کند و نه تفاوت چندانی با محصولات قبلی‌شان دارد

مدیرعامل داتین افزود: «برای مثال در حوزه شفافیت تراکنش­‌ها، مبارزه با پولشویی، تفکیک حساب‌­های تجاری از شخصی، محدودیت‌­هایی که در حوزه چک، لحاظ شده و پروژه­‌های خوب و جزو پروژه­‌های ملی است که با بانک مرکزی همراه هستیم، اما همه قضیه اینها نیست و تعدد پروژه­‌های بانک مرکزی، نقطه ابهامی را برای ما ایجاد کرده است. واقعا مسیر بانک مرکزی چیست؟ آیا سامانه‌های نرم‌­افزاری متمرکزی را در بانک مرکزی برای تعریف مشتری، حساب و.. در نظر می‌­گیرند و بانک‌­ها، مصداق­‌هایی برای اتصال به آن سامانه‌­ها هستند و بانکداری مرکزی را مد نظر دارند؟ و اینکه استقلال بانک‌ها، کی و تا چه میزان قرار است حفظ شود؟ این موضوع، نکته کلیدی محسوب می‌شود و خوب است بانک مرکزی، آینده این مسیر را شفاف کند.»

وی ادامه داد: «این همه سامانه‌­های متعدد، نقطه ابهام ایجاد کرده است، هرچند پروژه‌های خوبی هم وجود دارد. تعریف و تعدد این پروژه‌­ها نیز چندین نتیجه را در سال جاری برای ما در پی داشته است: اول اینکه برنامه‌­های توسعه بانک‌­ها مانند فعال کردن محصول یا فیچر، عقب مانده است. اقداماتی که مدنظر بانک­‌ها بوده نتوانستیم انجام دهیم و کارهای بانک مرکزی را انجام دادیم. دوم اینکه ما نسخه‌­گذاری‌­های متعدد داریم. خیلی مرسوم نیست یک نرم­‌افزار اینترپرایز که در تمام شعب بانک کار می‌کند، به‌صورت متعدد نسخه­‌گذاری شود. ما ناچاریم تقریبا هرماه نسخه جدید برای بانک­‌ها اعمال کنیم اعم از نسخ کوچک، بزرگ و بنیادین. برای برخی بانک‌­ها، سرعت آن بیش‌تر است زیرا تغییرات بیش‌تری را انتظار دارند. این موضوع، عدم ثبات ایجاد می‌­کند. مشتری که در حال گرفتن خدمت است، بعد از هر نسخه، با قطعی، باگ و … مواجه است و این امر هم به بانک و هم به شرکت، استرس وارد می­‌کند چون در تعامل با مشتری دچار مشکل می‌­شود. در کنار این­ها، جلسات بانک مرکزی با مدیران‌عامل با حضور رئیس کل بانک مرکزی، که فکر می­‌کنم شنبه اول هرماه برگزار می‌شود، برای ما مسئله شده است. باید ببینیم مدیران‌عامل، چه دستورهایی در آن جلسه دریافت کرده­‌اند. همیشه روزهای یکشنبه منتظر هستم چند بانک با بنده تماس بگیرند و سفارش­‌ها را بدهند! این مسئله، جای سوال دارد و معلوم نیست این مسیر، تا کی ادامه پیدا می­‌کند.»

در کنار دغدغه تبعیت از بخش­‌نامه‌­های صادرشده از سوی بانک مرکزی، بانک‌­ها به‌­واسطه رقابت در حوزه نوآوری، معتقدند در سریع‌­ترین زمان ممکن، پروژه‌­های کسب‌­وکاری آن‌ها، توسط پیمانکار اجرا شود، اما آن‌طور که ملاحظه می­‌کنیم بانک‌­ها، چه آن‌هایی که با شرکت­‌های زیرمجموعه خودشان کار می‌­کنند و چه آن‌هایی که با شرکت‌­های بیرونی کار می­‌کنند، از روند جاری و تاخیر در اجرا، راضی نیستند. مدیرعامل داتین در پاسخ به این سوال که ظرفیت مورد انتظار بانک‌­ها – حداقلی یا حداکثری- در پشتیبانی، با توجه به شرایط موجود، باید چگونه باشد، می­‌گوید: «ما در توسعه بانک‌­ها، درخواست­‌ها و فیچرهای موردنظر بانک‌­ها، وضعیت جالبی داریم. روال به این صورت است که اول هر فصل، با مشتریان‌مان مواردی که پیاده‌­سازی آن اولویت دارد، برنامه‌­ریزی می‌­کنیم که تا آخر فصل، آن‌ها را در سامانه‌­ها اعمال کنیم. اتفاق جالبی که رخ داده، این است که بانک­‌های ما هم از نقشه راه مشخص و استراتژی معین برای محصولات‌شان آگاه نیستند! نشانه­‌اش این است که ما  ۳۰ درصد ظرفیت را به­‌عنوان ظرفیت غیربرنامه­‌ریزی شده برای موارد فوری لحاظ می­‌کنیم؛ یعنی اول هر فصل، تنها ۷۰ درصد ظرفیت را برنامه‌­ریزی می­‌کنیم. چراکه حسب تجربه به ما ثابت شده، تا آخر فصل، تقریبا نصف آن مقداری که بانک فرض می­‌کرده کار دارد، کار جدید به ما می­‌دهد و فوری هم نیاز دارد؛ نه اینکه به فصل بعدی موکول کنیم. هرچند بخشی از این ۳۰ درصد با دستورهای بانک مرکزی پر می‌­شود، اما بخش قابل توجهی را بانک­‌ها در طول فصل استفاده می‌کنند. با شتاب­زدگی‌ای که الان در صنعت بانکی، به­‌خاطر فضای رقابتی که دارند، ایجاد شده، محصولاتی را درخواست می­‌کنند که نه مشتری را مشعوف می‌­کند و نه تفاوت چندانی با محصولات قبلی‌شان دارد.»

تکنولوژی‌­ها و ابزارهای جدید در حوزه­‌های برنامه‌نویسی بسیار کمک­‌کننده است و هرچه تکنولوژی به‌­روزتر باشد، بیش‌تر کمک می­‌کند، اما نکته مهم درخصوص محصولات بزرگ و پیچیده این است که اگر فیچری در محصول کوچک نیاز باشد، می­‌توانیم با اقدام محدود آن را انجام دهیم، اما وقتی از کر بانکی با ابعاد بزرگ صحبت می­‌کنیم که باید تمام سامانه‌­های آنجا با کر یکپارچگی داشته باشند، با مسائل جدی مواجه هستیم

او در ادامه می‌­گوید: «ما تا سال قبل که بانک مرکزی، روی سود سپرده­‌ها، چندان اصرار نداشت و بانک‌­ها را در رعایت قواعد، زیاد کنترل نمی‌کرد، همیشه مشکلاتی داشتیم مبنی بر اینکه سود سپرده‌ها را کم کنید، زیاد کنید، این ماه همه را ببندید با سود جدید باز کنید! مانند پیچ رادیو شده بود! و هرماه سود سپرده­‌ها را بالا پایین می‌­کردیم. اینها  محصولات سپرده – تسهیلاتی است؛ یعنی فلان‌­قدر سپرده بگذارید، فلان‌­قدر تسهیلات بگیرید. هر بانکی هم یک‌­سری محصولات جدید می­‌خواهد که بامحصولات قبلی‌ و آنچه خودش می‌خواسته، نیز متفاوت است. با این حال، هنوز در حوزه اعتباردهی هوشمند که مشتری را مشعوف کند، اقدامی انجام نشده است. مثلا برای مشتریانی که سال‌هاست حقوق­‌بگیر هستند و سابقه بیمه آن‌ها وجود دارد و از تمکن مالی برخوردارند، هنوز هیچ بانکی به این حوزه ورود نکرده و همیشه، مقداری محصولات قبلی را تغییر می‌­دهیم. این لیست، آنقدر طولانی است که هیچ­گاه تمام نمی‌­شود و ما برخی اوقات نمی­‌توانیم به SLA که بانک نیاز دارد، برسیم. علت آن هم محدودیت منابع ماست. مگر ما چقدر ظرفیت تولید و نیرو داریم؟ چقدر با منابع درآمدی که به ما تزریق می‌شود، می­‌توانیم کار کنیم؟ این سقف را لحاظ می­‌کنیم و مثلا به هر بانک می‌­گوییم ۱۰ هزار نفر – ساعت برایش کم است و عمدتا این امر، اتفاق می‌­افتد. بانک‌­ها می‌­گویند ما بیش از این ظرفیت تولید می­‌خواهیم اما پولش را نمی‌­دهیم. این اتفاق، ما را به نقطه عجیب غریبی برده و این نارضایتی، در این دور می‌­گردد.»

نژادصداقت با تاکید بر این موضوع که ما بابت اقدامات جدید، پول دریافت می‌­کنیم، عنوان می‌­کند: «اگر درخواست‌های بانک مرکزی نباشد، بانک‌ها بیش از اندازه درخواست دارند، اما اتفاقی که افتاده، این است که به‌خاطر محدودیت ظرفیت، درخواست‌­های بانک‌­ها را انجام نمی­‌دهیم. مثلا به بانک‌­ها می‌­گوییم در این فصل، دستورهای بانک مرکزی را برای شما اجرا کنیم یا کارهای خودتان را؟ بانک، معمولا دستورهای بانک مرکزی را در اولویت قرار می­‌دهد، اما خودشان لیست بلندبالایی از اقدامات را دارند. ما از این بابت خیلی ناراحت هستیم. چون دستورهای بانک مرکزی را نمی‌توان عقب انداخت و معمولا این دستورها، فشارهای زیادی ایجاد می­‌کند و زمان‌های خاص خودش را دارد. اتفاقا اصلا موضوع جذابی برای ما نیست. نکته دیگر اینکه بانک­‌ها هم بعضا با رغبت این دستور بانک مرکزی را نمی‌­دهند. مثلا اگر بر سر یک فیچر با بانک توافق کنیم که مربوط به خودش است، ارقام بهتری پرداخت می­‌کند چون فکر می‌­کند برای کسب­‌وکار خودش لازم دارد، اما دستورهای بانک مرکزی را الزام می‌­داند و به ما می‌گوید این دستورها را برای تمام مشتریان اعمال می­‌کنید، پس مثلا اگر پنج مشتری دارید، یک پنجم پول را محاسبه کنید! بنابراین ما خوشحال می‌شویم دستورهای بانک‌­ها را اجرا کنیم.»

امهال تسهیلات، کابوسی در سیستم بانکی است! چون هر پرونده‌­ای که قرار است امهال شود، معنایش این است که پرونده یا محصول جدید ایجاد می‌­شود و ماجرای ویژه­‌ای دارد. امهال که در کشور ما مطرح است، در دنیا منحصر به­‌فرد باشد

او درباره چابک بودن کربنکینگ و اعمال تغییرات روی آن می­‌گوید: «تکنولوژی­‌ها و ابزارهای جدید در حوزه‌­های برنامه‌نویسی بسیار کمک‌­کننده است و هرچه تکنولوژی به­‌روزتر باشد، بیش‌تر کمک می‌­کند، اما نکته مهم درخصوص محصولات بزرگ و پیچیده این است که اگر فیچری در محصول کوچک نیاز باشد، می­‌توانیم با اقدام محدود آن را انجام دهیم، اما وقتی از کر با ابعاد بزرگ صحبت می­‌کنیم که باید تمام سامانه‌­های آنجا با کر یکپارچگی داشته باشند، با مسائل جدی مواجه هستیم. مثلا در یک بانک قرار بود یک میلیون و ۵۰۰ نفر تسهیلات کرونا به‌میزان یک میلیون تومان برای هر نفر داده شود. در کدام کر دنیا، به‌صورت گروهی، پرونده تسهیلاتی ایجاد می‌­کنند؟ پشتیبانی این موضوع که پرونده تسهیلاتی ایجاد و سپس به یک میلیون و ۵۰۰ حساب، پول واریز و ماه به ماه، اقساط از طریق یارانه تامین شود، اصلا مرسوم نیست. این موارد، تاثیری که در کل زنجیره کربنکینگ می‌­گذارد، از لایه‌­های بیرونی محصول تا GL که در مرکز قرار دارد، باید کامل طی شود و گام‌های خود را سپری کند. این موضوع، در محصول بزرگ، بسیار عجیب زمان‌­بر است. تکنولوژی به ما کمک می‌کند کار ما کم‌تر شود اما درنهایت، کار کمی نیست.»

نژاد صداقت ادامه داد:‌ «برای مثال، امهال تسهیلات، کابوسی در سیستم بانکی است! چون هر پرونده‌­ای که قرار است امهال شود، معنایش این است که پرونده یا محصول جدید ایجاد می­‌شود و ماجرای ویژه­‌ای دارد. فکر می‌­کنم امهال که در کشور ما مطرح است، در دنیا منحصر به‌­فرد باشد.»

نیروی انسانی آخرین بخش گفت­‌وگو با محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، بود. او به مسائل نیروی انسانی در این زمینه اشاره می­‌کند و می‌گوید: «ما در حوزه تولید نرم­‌افزار، شرکت کاملا دانش­‌محور و مبتنی بر سرمایه انسانی هستیم. وابستگی ما به سرمایه انسانی و همکاران ما در این است که هرچه داریم، نگهداری کنند، توسعه دهند یا برای توسعه آینده و R&D می­‌توانند یاریگر باشند. اصلی­‌ترین چالش ما در شرایط کنونی، سرمایه انسانی و نگهداشت آن است. داتین، ۸۵۰ نیروی انسانی دارد که از این تعداد، بالغ بر ۸۰ درصد آن‌ها، در حوزه‌­های فنی هستند. منظورم از حوزه فنی، تحلیل، تولید محصول، آزمون­گر و پشتیبان است؛ یعنی کل زنجیره­‌ای که بتوانیم یک محصول نرم‌­افزاری را نگهداری و عملیاتی و زیرساخت، دیتابیس و سخت‌­افزار آن را پشتیبانی کنیم. بنابراین زنجیره ارزش تولید و نگهداری محصول، حدود ۷۰۰ نفر هستند. برنامه توسعه ما با توجه به حجم کار و آینده بازار پیش رو، بیش از ۲۰۰۰ نفر است و هیچ روشی برای پاسخگویی به درخواست‌های متعدد بانک­‌ها، غیر از توسعه سرمایه انسانی نداریم. در این شرایط، افراد باهوش، بسیار فرار هستند و جابه­‌جایی آن‌ها، راحت است و با ارسال رزومه‌­شان، به‌سرعت جذب شرکت‌­های دیگر خواهند شد.»

اصلی‌ترین چالش ما در شرایط کنونی، سرمایه انسانی و نگهداشت آن است. امید به آینده برای جوانان مهم است و با این معضلات اقتصادی و شرایط تورم، نگهداشت نیرو، موضوع بسیار مهمی است

او با بیان اینکه ما دو دسته رقیب از نظر جذب همکاران‌مان داریم، تصریح می‌­کند: «داخلی‌ها که در این زمینه شرکت‌های بزرگ با توان مالی بالاتر وجود دارند و حقوق ۱٫۵ تا ۲ برابر به همکاران ما پیشنهاد می‌­دهند و با توجه به بنیه و توان سرمایه انسانی‌شان، حجم کارشان هم شاید کم‌تر از ما باشد. نوع دیگر خروج نیروهای شرکت و رفتن به سمت استارت­‌آپ­‌هاست. یک فضای جذاب که نمای بیرونی آن، بسیار دوست داشتنی به نظر می­‌رسد. این در حالی است که مثلا تیم عملیات فنی ما که نگهداری سیستم­‌ها و نسخه زدن را برعهده دارند، تقریبا هر هفته، دو یا سه شب، به­‌خاطر گستردگی سامانه‌های بانکی مانند کربنکینگ، سوئیچ، کارت، سامانه‌­های تحلیلی، مدرن و…، در حال اعمال ورژن، تغییر دیتابیس و نظایر آن هستند. بنابراین شرکت‌­های استارت‌­آپ نیز فضای جذابی برای همکاران ما ایجاد می‌­کنند و معمولا حقوق­‌های بالایی می­‌دهند که البته پایدار نیست. بسیاری اوقات، افرادی از شرکت به سمت استارت‌آپ‌­ها رفته‌­اند و سپس به­‌خاطر نداشتن حقوق ثابت، مجددا رجوع کرده‌اند. دسته دوم رقیبان ما در حوزه نیروی انسانی، شرکت­‌های خارجی و مهاجرت است. وقتی افراد می‌­بینند یک توسعه­‌دهنده جونیور در سطح مبتدی که چهار پنج سال سابقه کار دارد، ‌به‌خصوص در آلمان، بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو حقوق می­‌گیرد، مهاجرت را مدنظر قرار می‌دهند.»

نژاد صداقت گفت: «امید به آینده نیز برای جوانان مهم است و با این معضلات اقتصادی، شرایط تورم و نگهداشت نیرو، موضوع بسیار مهمی است. در شرکت ما، به‌­طور متوسط، سالانه ۱۰۰ نیرو می‌روند و ۱۵۰ نفر جذب می­‌کنیم. این موضوع، برای ما عادی شده و سعی کرده‌­ایم فرایندهای آموزش را به این قوام برسانیم که سالانه باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر آموزش داده شوند تا مسیر توسعه را پیش بریم. در سال ۹۸، از مجموع ۱۰۰ نفری که از مجموعه ما خارج شدند، ۶۰ نفر مهاجرت کردند! عدد قابل تاملی برای مسئولان کشور است که در یک شرکت نرم‌افزاری، ۶۰ نفر از ۱۰۰ نفر خروجی یک شرکت، مهاجرت می­‌کنند. نگهداشت این نیروها در حدی است که به آن‌ها بگوییم شما دوست دارید در ایران بمانید، کار پرفشار را دوست دارید و محیط شرکت برای شما جذاب است. تنها کمک ما این است که سطح رفاه زندگی‌شان، از چیزی که هست، کم‌تر نشود؛ نمی‌­گویم بهتر نشود. مثلا اگر پارسال حقوقی دریافت می‌­کرده، امسال با تورم ملموسی که احساس می‌­کند، دریافتی داشته باشد، اما درباره اینکه تسهیلاتی ارائه کنیم که برای مثال همکاران ما خانه بخرند یا نظایر آن، چنین شرایطی نداریم و هیچ بانکی هم به ما کمک نمی‌­کند، چون آن‌ها هم الزامات خاص خودشان را دارند. تنها ابزار ما حقوق است که مبتنی بر درآمدهاست و در بهترین حالت، مبتنی بر شرایط تورم اعلام‌ شده از سوی بانک مرکزی، حقوق سالانه افزایش پیدا می­‌کند. آنچه کارمندان ما با اعداد بالاتر از سایر شرکت‌­ها، حس می‌کنند، احساس نارضایتی است زیرا با وجود اینکه سال‌­ها درس خوانده، کار کرده و تجربه کسب­ کرده­‌اند، درآمد چندانی نصیب‌شان نمی‌­شود و سطح رفاه در جامعه نیز هر روز کاهش می‌­یابد.»

برچسب: استارتاپاقتصاداقتصاد دیجیتالبانک مرکزیبانکداریبانکداری الکترونیکبانکداری دیجیتالپرداخت الکترونیکتحول دیجیتالتراکنشتراکنش‌های مالیتسهیلاتتکنولوژیداتینرگولاتوریشرکت داتینفابانیوزفناوریفناوری اطلاعاتفناوری های نوینفناوری‌های مالیکربنکینگکروناکسب و کارکسب وکارمحمد نژادصداقت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی

کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

پست بعدی

قیام علیه انحصارگرایی

admin site

admin site

کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مرکز فابا را دنبال کنید

اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش ایران

از نمایشگاه تراکنش استانبول چه خبر؟
اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش

از نمایشگاه تراکنش استانبول چه خبر؟

توسط Admin-Content
اسفند 10, 1399
0

فابانیوز؛ مرکز فابا با همکاری شرکای ترک در راستای گسترش فعالیت‌های خود در عرصه بین‌المللی تصمیم به برگزاری نمایشگاه تراکنش...

جزئیات بیشتر
چهاردهمین گفت‌وگوی مجازی ITE‌ با حضور شرکت پرداخت ‌شاپ
اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش

چهاردهمین گفت‌وگوی مجازی ITE‌ با حضور شرکت پرداخت ‌شاپ

توسط admin site
اسفند 3, 1399
0

فابانیوز؛ بخش مجازی ششمین نمایشگاه تراکنش ایران همچنان ادامه دارد. امشب ۳ اسفندماه ساعت ۲۱ مجید فرزان، مدیرعامل شرکت پرداخت...

جزئیات بیشتر
مهم‌ترین اخبار مرکز فابا در هفته گذشته
اخبار مرکز فابا

مهم‌ترین اخبار مرکز فابا در هفته گذشته

توسط Admin-Content
اسفند 1, 1399
0

فابانیوز؛ اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین» در راستای روزآمدی مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک‌ها همزمان با...

جزئیات بیشتر
رضایت بالای مدیران ارشد نظام بانکی از محتوا و فرایند اجرایی اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین»
آموزش

رضایت بالای مدیران ارشد نظام بانکی از محتوا و فرایند اجرایی اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین»

توسط admin site
بهمن 28, 1399
0

فابانیوز؛ پس از برگزاری اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین»‌ با مشارکت پژوهشکده امور اقتصادی و مرکز فابا و با حمایت...

جزئیات بیشتر

پست بعدی
قیام علیه انحصارگرایی

قیام علیه انحصارگرایی

درباره ی فابانیوز

درباره ی فابانیوز
درباره فابانیوز

درباره ی فابانیوز

توسط حمیدرضا تهمتن
بهمن 26, 1399
0

همگام با امروز، همراه با فردا مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا)، کار خود را...

جزئیات بیشتر

درباره ی نمایشگاه تراکنش ایران

فوتر - نمایشگاه تراکنش ایران

درباره ی نمایشگاه تراکنش ایران

توسط حمیدرضا تهمتن
بهمن 26, 1399
0

  نمایشگاه تراکنش ایران (ITE) رویدادی تخصصی، فناورانه ( در حوزه فناوری های مالی )، B2B و B2G است و...

جزئیات بیشتر

درباره نمایشگاه تراکنش ترکیه

اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش

درباره ی نمایشگاه تراکنش ترکیه

توسط حمیدرضا تهمتن
بهمن 26, 1399
0

نمایشگاه تراکنش استانبول (ITE)  توسط شرکت (Emin Hi-tech Trade )  برگزار میشود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر استانبول است...

جزئیات بیشتر
  • درباره ی ما
  • تبلیغات
  • تماس باما

طراحی شده توسط واحد IT مرکز فابا . تمام حقوق برای مرکز فابا محفوظ است © 2020.

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • بانکداری
    • کارت و پرداخت
    • فین تک
    • بیمه و بورس
    • کسب و کار
    • فناوری
  • تازه ها
  • چند رسانه ای
    • تصاویر
    • ویدیو
    • پادکست
  • معرفی محصول
  • آموزش
  • انتصابات

طراحی شده توسط واحد IT مرکز فابا . تمام حقوق برای مرکز فابا محفوظ است © 2020.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

ساخت حساب کاربری!

فرم زیر را برای ثبت نام تکمیل نمایید

همه فیلد ها ضروری اند وارد شدن

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن

Add New Playlist

fa_IRPersian
en_USEnglish fa_IRPersian
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?