• ورود کاربر
  • درباره ی ما
  • تبلیغات
  • تماس باما
دوشنبه, اسفند ۱۱, ۱۳۹۹
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • همه
    • بانکداری
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • فین تک
    • کارت و پرداخت
    • کسب و کار
    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    • بانکداری
    • کارت و پرداخت
    • فین تک
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • کسب و کار
  • چند رسانه ای
  • تازه ها
  • معرفی محصولات
    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

  • پخش زنده
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • همه
    • بانکداری
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • فین تک
    • کارت و پرداخت
    • کسب و کار
    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    بزرگترین فروشگاه هوشمند جهان کجاست؟

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    ضرورت یکپارچه‌سازی درگاه‌های پرداخت

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    رئیس مجمع عالی کارآفرینان: نهاد سیاست‌گذار اقتصاد باید بهبود محیط کسب‌وکار را برنامه اصلی خود قرار دهد

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    اجرای قانون جدید چک‌های بانکی از سال نو

    • بانکداری
    • کارت و پرداخت
    • فین تک
    • بیمه و بورس
    • فناوری
    • کسب و کار
  • چند رسانه ای
  • تازه ها
  • معرفی محصولات
    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    کسب باﻻترین درآمد عملیاتی در بین شرکت‌های گروه همراه اول توسط شرکت ستاره اول

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    نقش صرافی های همتا به ‌همتا در معاملات بیت‌کوین

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    تصمیم بانک مرکزی برای تنظیم نرخ سود بین بانکی / افزایش نرخ سود سپرده ناترازی بانک‌ها را بیشتر می‌کند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

    شرکت‌های گروه مالی سپهر بورسی می شوند

  • پخش زنده
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
پایگاه اطلاع رسانی فابانیوز
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

ثبت دیجیتال تولد در پاکستان و نقش اپراتورهای موبایل در مقیاس‌پذیری و پایداری طرح

ثبت دیجیتال تولد در پاکستان و نقش اپراتورهای موبایل در مقیاس‌پذیری و پایداری طرح

اسمهان حکاک

پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال و عضو کمیته تدوین طرح تحول و برنامه ملی هویت مجازی

فابانیوز؛ ثبت تولد به‌عنوان یک ثبت رسمی و دائمی از هویت کودک، می‌تواند دسترسی به برخی از خدمات حیاتی، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، واکسیناسیون، آموزش و حمایت‌های اجتماعی را فراهم کند. گواهی‌ تولد – به‌عنوان اثبات رسمی سن – می‌تواند به‌عنوان یک محافظ حیاتی در برابر کار کودکان، ازدواج زود هنگام یا استخدام در ارتش عمل کند.

برنامه هویت دیجیتال با همکاری اپراتور موبایل نروژی Telenor Group و شرکت مخابراتی Telenor Pakistan به بررسی این موضوع می‌پردازد که اپراتورهای موبایل چگونه می‌توانند با ایجاد جریان درآمد اضافی از طریق داده‌ها و پیوند با سایر خدمات ارزش افزوده، مانند خدمات مشاوره‌ای مادر و کودک از پروژه‌های ثبت دیجیتال تولد در آینده به روش پایدار تجاری پشتیبانی کنند.

در سال ۲۰۱۸، GSMA  گزارشی را تحت عنوان نقشه راه ثبت دیجیتالی تولد منتشر کرد که به‌عنوان راهنمایی برای اپراتورها و شرکای آن‌ها بود تا بتوانند اثربخشی آن‌ها رابیش‌تر کنند و کارآیی ثبت دیجیتالی تولد را بهبود بخشند.

اپراتورها حضور محلی زیادی در مناطق مربوط به خود دارند که سطحی از اعتماد، اعتبار در درک نیازها، روندها، مقررات محلی و روابط موجود با نهادهای اصلی دولتی و نظارتی را به ارمغان می‌آورد

پاکستان با تقریباً نود میلیون مشترک منحصر به فرد (که ۴۷ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد) و یکی از کم‌ترین سطح ARPU (میانگین درآمد به ازای هر کاربر) در جهان، هنوز دارای یک صنعت در حال ظهور تلفن همراه در نظر گرفته شده است. تا سال ۲۰۲۰،GSMA  تخمین می‌زند که نفوذ مشترکان تلفن همراه به بیش از نیمی از جمعیت افزایش یابد، اما در آن زمان کشور با رشد مقرون به صرفه دستگاه‌ها و خدمات داده، بهبود سطح سواد دیجیتال و افزایش محتوای مربوط به محلی، کشور همچنین شاهد رشد سریع تلفن‌های هوشمند خواهد بود. تقریباً ۸۵ درصد از خاک پاکستان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه است.

چشم‌انداز موبیایتی در پاکستان همانند هویت، چندگانه است: مصرف‌کنندگان مرد، به‌ویژه شهرنشینان، بازار بسیار متفاوتی از همتایان زن و روستایی خود را نشان می‌دهند. مردان شهری تمایل دارند که کاربران تلفن پیشرفته‌تری باشند، به احتمال زیاد صاحب تلفن‌های هوشمند ارزان قیمت هستند و از برنامه‌های مختلف موجود و مزایای بالقوه آگاهی بیش‌تری دارند.

برعکس، زنان روستایی معمولاً سواد و اعتماد به نفس دیجیتالی پایینی از خود نشان می‌دهند. در مناطق روستایی، دستگاه‌های تلفن همراه که عمدتاً برای ارتباطات اجتماعی مانند تماس یا پیام کوتاه به دوستان و اعضای خانواده استفاده می‌شوند. علاوه بر این، در مناطق محافظه‌کارتر، مالکیت تلفن همراه برای زنان می‌تواند بسیار انگ باشد، و بنابراین زنان تمایل دارند تلفن را با یک عضو خانواده مرد یا یک پیرزن در خانه به اشتراک بگذارند. این «دروازه‌بان‌ها» به‌طور منظم سابقه کاربران زن را کنترل می‌کنند. در مناطق روستایی، مصرف‌کنندگان به‌ندرت سرویس‌های جدید تلفن همراه را آزمایش می‌کردند و افراد برای پشتیبانی و معرفی ویژگی‌ها و خدمات ناآشنا در تلفن خود، در شبکه اجتماعی خود با سطح سواد دیجیتال بیش‌تر به دیگران اعتماد می‌کردند. این تأثیر «دروازه‌بان» همچنین ممکن است به آگاهی زنان و استفاده از سایر خدمات دیجیتال، از جمله ثبت تولد گسترش یابد.

اپراتورها از سوی نهادهای حاکم محلی قانون‌گذاری می‌شوند. یک مساله کلیدی در پرداختن به مراقبت‌های بهداشتی درک قابلیت اطمینان، امنیت و حریم خصوصی اطلاعات است- تصوری که اپراتورها به آن عمل می‌کنند

نقش اپراتورها در ثبت دیجیتال تولد

یکی از موانع اساسی تقاضا برای  ثبت‌نام تولد، عدم درک والدین از چرایی آن است. لذا برگزاری کمپین‌های آگاه‌سازی ملی و برای تشویق تغییر رفتار، با کمک اپراتورها مقدور است.

اپراتور یک برند منطقه‌ای است: اپراتورها حضور محلی زیادی در مناطق مربوط به خود دارند که سطحی از اعتماد، اعتبار در درک نیازها، روندها، مقررات محلی و روابط موجود با نهادهای اصلی دولتی و نظارتی را به ارمغان می‌آورد. بنابراین رقابت با بازیگران جهانی با توجه به عدم حضور و تخصص محلی آن‌ها محدود خواهد شد. برند منطقه‌ای اپراتورها همچنین دسترسی به بازار را برای ارائه‌دهندگان کوچک با راه‌حل‌های مناسب که اپراتورها را به‌عنوان شرکای بالقوه برای ورود به بازارهای جدید می‌بینند، فراهم می‌کند.

اپراتور دارای نیروی کار محلی است: از آنجا که صنعت مراقبت‌های بهداشتی از نظر بلوغ فنی و تخصص در فناوری اطلاعات کمبود نسبی دارد، توسعه مشترک و پیاده‌سازی e۲e راه‌حل‌ها در تحریک پذیرش ضروری خواهد بود. نیروهای منطقه‌ای اپراتورها می‌توانند به‌طور مستقیم با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی همکاری کنند تا راه‌حل‌های سفارشی e۲e را توسعه و پزشکان را در مورد نحوه استفاده یا مدیریت زیرساخت‌های جدید آموزش دهند. این چیزی است که صنعت مراقبت‌های بهداشتی از شرکای خود به آن احتیاج دارد و چیزی است که ابرمقیاس‌ها به دلیل مدل‌های تجاری خود نمی‌توانند آن را ارائه دهند.

اپراتور به‌شدت قانون‌گذاری می‌شود: اپراتورها از سوی نهادهای حاکم محلی قانون‌گذاری می‌شوند. یک مساله کلیدی در پرداختن به مراقبت‌های بهداشتی درک قابلیت اطمینان، امنیت و حریم خصوصی اطلاعات است- تصوری که اپراتورها به آن عمل می‌کنند. این امر مزیت منحصربه‌فرد اپراتورها را نسبت به بازیگران اینترنت جهانی و ابرمقیاس‌ها نشان می‌دهد، که اغلب به دلیل امنیت اطلاعات مورد انتقاد قرار می‌گیرند و در مقایسه با اپراتورها نسبتاً بدون قانون‌گذاری هستند.

اپراتور از طول عمر بالایی برخوردار است: با توجه به اندازه، ارتباط با نهادهای حاکم و نظارتی و ادغام در زندگی روزمره، اپراتورها می‌توانند به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اطمینان بالایی از وجود خود در طولانی‌مدت بدهند. ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی نمی‌خواهند منابع خود را برای ساخت و اجرای راه‌حل با شرکتی که چند سال دیگر وجود نخواهد داشت سرمایه‌گذاری کنند.

از سوی دیگر یکی از نکات مهم در مورد هر پروژه ثبت دیجیتال تولد این است که چگونه دروازه‌بانان را به مشارکت در آموزش والدین و جوامع در مورد اهمیت ثبت تولد تشویق کنیم. شناسایی فعالانه خانوارهایی که به خدمات ثبت تولد نیاز دارند و تسهیل این سرویس (غالباً در مکان‌های دور افتاده) به روشی که والدین و دولت محلی کارآمد، به موقع، مقرون به‌صرفه و دقیق بدانند.

GSMA سه ملاحظه مهم را شناسایی کرده است که شرکای ثبت دیجیتال تولد هنگام طراحی مدل تشویقی خود باید در نظر بگیرند:

۱. دروازه‌بانان باید احساس کنند که نسبت به تعداد ثبت‌نام‌هایی که انجام می‌دهند حقوق دریافت می‌کنند، یعنی به‌دلیل نرسیدن به هدف، مجازات غیرمعقولی نخواهند داشت و در صورت پیشی گرفتن اهدافشان، به‌طور مناسب پاداش می‌گیرند.

۲- دروازه‌بانان باید هزینه‌های اضافی را که در نتیجه انجام وظایف خود متحمل می‌شوند، به‌ویژه در مناطقی که به سفر نیاز دارند، جبران کنند.

تخمین زده می‌شود که به‌طور متوسط، روند سنتی ثبت‌نام تولد، برای تکمیل مراحل ثبت‌نام (با یک سفر اضافی که برای تحویل شناسنامه لازم است)، دفاتر UC به دوبار ملاقات با هر یک از والدین احتیاج دارند. GSMA تخمین می‌زند که با کاهش زمان پردازش برنامه به تنها ده دقیقه، ۱۰ درصد از وقت کارکنان UC را آزاد می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد سایر کارهای عمومی مهم را انجام دهند.

با توجه به اندازه، ارتباط با نهادهای حاکم و نظارتی و ادغام در زندگی روزمره، اپراتورها می‌توانند به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اطمینان بالایی از وجود خود در طولانی‌مدت بدهند

هم‌زمان این امکان را برای والدین فراهم می‌کند تا بتوانند برای ثبت‌نام خود به درمانگاه محلی بهداشت خود مراجعه کنند.

شرکای ثبت دیجیتال تولد همچنین باید در نظر بگیرند که چگونه مزایای برنامه تلفن همراه را به ثبت سایر آمارهای حیاتی مانند ازدواج، طلاق و مرگ گسترش دهند. در تانزانیا، سازمان‌ها حتی در حال بررسی امکان گسترش استفاده از یک برنامه مشابه هستند تا امکان شناسایی گسترده‌تر افراد مبتلا به HIV را فراهم کند تا از مراقبت بیش‌تر، پیوندهای بهتر به اطلاعات مربوط به درمان و پیگیری بیماران تا تمام مراحل مرگ برخوردار شود.

همچنین واضح است که پشتیبانی از مقیاس وسیع پلتفرم ثبت دیجیتال تولد به دولت‌های ملی و استانی پاکستان کمک می‌کند تا چشم‌انداز ۲۰۲۵ پاکستان و اهداف توسعه پایدار (SDGs) را تحقق بخشند. GSMA تخمین زده است که مزایای اضافی مربوط به SDG که از طریق دیجیتالی شدن ثبت‌نام تولد به دولت وارد شده‌اند، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱- اطمینان از زندگی سالم و ارتقا رفاه برای همه درسند چشم انداز ۲۰۲۵ و توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، از ۶.۶ میلیون کودکی که قبل از پنجمین سالگرد تولد خود درگذشتند. در سال ۲۰۱۲، تقریباً نیمی از آن‌ها به دلایل عفونی قابل پیشگیری بودند. در بسیاری از موارد، این کودکان نادیده گرفته می‌شدند. تخمین زده می‌شود که ۳.۲ میلیون کودک پاکستانی، تقریباً از هر بیست نفر، یک نفر مشمول برنامه‌های ایمن‌سازی نمی‌شوند.

خدمات ثبت دیجیتال تولد با کاهش شکاف در ایمن‌سازی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را حدود ۳۵ میلیون دلار در سال کاهش می‌دهد.

۲- آموزش با کیفیت و فراگیر و عادلانه برای همه درسند چشم انداز ۲۰۲۵ و توسعه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی

افزایش کیفیت آموزش به‌عنوان یک اولویت ملی در پاکستان شناخته شده است، جایی که نرخ باسوادی در آن بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کاهش یافته و از ۶۰ درصد به ۵۸ درصد رسیده است. در صورت استفاده صحیح، داده‌های ارائه شده توسط ثبت دیجیتال تولد می‌توانند به دولت برای افزایش دسترسی و ثبت‌نام در مدارس، که به‌نوبه خود منجر به بهبود در کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده و دانشجویان بیش‌تری را از نیروی کار «غیر ماهر» به «ماهر» تبدیل کند. اگر ثبت دیجیتال تولد منجر به دسترسی بهتر و بهبود نتایج تحصیلات فقط برای  ۱ درصد از ۲۲.۶ میلیون کودک بین ۵ تا  ۱۶ سال شود، GSMA تخمین می‌زند که در بلند مدت افزایش حقوق و دستمزد می‌تواند سالانه ۵۴ میلیون دلار به اقتصاد ملی اضافه کند و در عین حال شرایط زندگی را نیز بهبود بخشد.

مشارکت اپراتورها در برنامه ثبت دیجیتال تولد چه مزایایی برای اپراتورها دارد؟

در پاکستان که نرخ رویگردانی مشتری ۷.۵ درصد است، تجربه مثبت مشتری با ثبت دیجیتال تولد ممکن است آن‌ها را تشویق به تحقیق در مورد خدمات دیگر ارائه شده توسط MNO (Mobile Network Operator) کند.

با فرض اینکه ۴۰ درصد از ARPU اپراتور، خانوارهای خدمات ثبت دیجیتال تولد و مشتریان موجود Telenor هستند، (سهم بالایی از بازار در مناطق روستایی)، و هر خانوار شامل حداقل دو مشترک تلفن همراه است، ما تخمین می‌زنیم که از طریق پروژه Telenor می‌توان انتظار داشت با حداقل ۱.۴ میلیون رشد مشترک تلفن همراه مواجه خواهیم بود.

 

بیشتر بخوانید:

نقش پلتفرم‌های متن باز در آینده سیستم‌های پشتیبانی عملیات و سیستم‌های پشتیبانی کسب‌و‌کار* صنعت تلکام

آینده سیستم‌های پشتیبانی عملیات و سیستم‌های پشتیبانی کسب‌و‌کار* درباره پیشران‌های تحول دیجیتال صنعت تلکام بیشتر بدانیم…

رایانش ابری و مین فریم ها

برچسب: GSMAMNOاپراتوراپراتور تلفن همراهاپراتورهااپراتورهای تلفن همراهاحراز هویتاقتصاداقتصاد دیجیتالاینترنتپاکستانتحول دیجیتالتکنولوژیثبت دیجیتالفابانیوزفناوریفناوری اطلاعاتفناوری های نوینکسب و کارکسب وکارهویت مجازی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست قبلی

خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی بیمه

پست بعدی

بانک مرکزی در ابتدای راه رمز پول ایرانی

admin site

admin site

کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مرکز فابا را دنبال کنید

اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش ایران

از نمایشگاه تراکنش استانبول چه خبر؟
اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش

از نمایشگاه تراکنش استانبول چه خبر؟

توسط Admin-Content
اسفند 10, 1399
0

فابانیوز؛ مرکز فابا با همکاری شرکای ترک در راستای گسترش فعالیت‌های خود در عرصه بین‌المللی تصمیم به برگزاری نمایشگاه تراکنش...

جزئیات بیشتر
چهاردهمین گفت‌وگوی مجازی ITE‌ با حضور شرکت پرداخت ‌شاپ
اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش

چهاردهمین گفت‌وگوی مجازی ITE‌ با حضور شرکت پرداخت ‌شاپ

توسط admin site
اسفند 3, 1399
0

فابانیوز؛ بخش مجازی ششمین نمایشگاه تراکنش ایران همچنان ادامه دارد. امشب ۳ اسفندماه ساعت ۲۱ مجید فرزان، مدیرعامل شرکت پرداخت...

جزئیات بیشتر
مهم‌ترین اخبار مرکز فابا در هفته گذشته
اخبار مرکز فابا

مهم‌ترین اخبار مرکز فابا در هفته گذشته

توسط Admin-Content
اسفند 1, 1399
0

فابانیوز؛ اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین» در راستای روزآمدی مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک‌ها همزمان با...

جزئیات بیشتر
رضایت بالای مدیران ارشد نظام بانکی از محتوا و فرایند اجرایی اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین»
آموزش

رضایت بالای مدیران ارشد نظام بانکی از محتوا و فرایند اجرایی اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین»

توسط admin site
بهمن 28, 1399
0

فابانیوز؛ پس از برگزاری اولین دوره آموزشی «بانکداری نوین»‌ با مشارکت پژوهشکده امور اقتصادی و مرکز فابا و با حمایت...

جزئیات بیشتر

پست بعدی
بانک مرکزی در ابتدای راه رمز پول ایرانی

بانک مرکزی در ابتدای راه رمز پول ایرانی

درباره ی فابانیوز

درباره ی فابانیوز
درباره فابانیوز

درباره ی فابانیوز

توسط حمیدرضا تهمتن
بهمن 27, 1399
0

همگام با امروز، همراه با فردا مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا)، کار خود را...

جزئیات بیشتر

درباره ی نمایشگاه تراکنش ایران

فوتر - نمایشگاه تراکنش ایران

درباره ی نمایشگاه تراکنش ایران

توسط حمیدرضا تهمتن
بهمن 27, 1399
0

  نمایشگاه تراکنش ایران (ITE) رویدادی تخصصی، فناورانه ( در حوزه فناوری های مالی )، B2B و B2G است و...

جزئیات بیشتر

درباره نمایشگاه تراکنش ترکیه

اخبار مرکز فابا و نمایشگاه تراکنش

درباره ی نمایشگاه تراکنش ترکیه

توسط حمیدرضا تهمتن
بهمن 27, 1399
0

نمایشگاه تراکنش استانبول (ITE)  توسط شرکت (Emin Hi-tech Trade )  برگزار میشود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر استانبول است...

جزئیات بیشتر
  • درباره ی ما
  • تبلیغات
  • تماس باما

طراحی شده توسط واحد IT مرکز فابا . تمام حقوق برای مرکز فابا محفوظ است © 2020.

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • موضوعات
    • بانکداری
    • کارت و پرداخت
    • فین تک
    • بیمه و بورس
    • کسب و کار
    • فناوری
  • تازه ها
  • چند رسانه ای
    • تصاویر
    • ویدیو
    • پادکست
  • معرفی محصول
  • آموزش
  • انتصابات

طراحی شده توسط واحد IT مرکز فابا . تمام حقوق برای مرکز فابا محفوظ است © 2020.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

ساخت حساب کاربری!

فرم زیر را برای ثبت نام تکمیل نمایید

همه فیلد ها ضروری اند وارد شدن

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن

Add New Playlist

fa_IRPersian
en_USEnglish fa_IRPersian
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?