فابانیوز؛ عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، گفت: ۱۳ بانک زیر مجموعه وزارت اقتصاد، در مسیر حرکت به سوی بانکداری دیجیتال قرار گرفتهاند. با اولویت دهی به بانکداری دیجیتال در مقایسه با سال گذشته، تعداد تراکنشها ۲۷ درصد و مبلغ تراکنشها ۶۲ درصد تا پایان دی ماه رشد داشته است.
در سال ۲۰۲۱ مردم محوری بهمعنی تمرکز بر مشتری و استفاده از تجربه مشتری است. می گویند به جای اینکه فقط به اینترنت اشیا توجه کنیم، امروز باید به اینترنت رفتارها توجه کنیم، یعنی شرایطی که بتوانیم بر اساس دادههای موجود رفتار مشتری را بشناسیم و تحلیل کنیم و مبتنی بر نیاز آن خدمات و محصولات مالی خود را طراحی و عرضه کنیم
بهگزارش فابانیوز؛ عباس معمار نژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه جهانی که امروز در آن هستیم جهانی است که میگویند انقلاب چهارم صنعتی در آن اتفاق میافتد افزود: انقلاب چهارم صنعتی در حوزه خدمات مالی و بانکی حرکتی از نظام مالی با معماری بالا به پایین به سمت نظام مالی با معماری از پایین به بالاست. معنی این حرف آن است که ما بایستی تمام خدمات و محصولات مالی را در بانک ها مبتنی بر نیاز مشتری تامین کنیم و در اختیار آن ها قرار دهیم.
معاون وزیر اقتصاد در بخش دیگری از صحبتهای خود، خاطر نشان کرد: میگویند در سال ۲۰۲۵ شرایطی به وجود خواهد آمد که بانک به معنی بانکی امروز نخواهد بود، یعنی بانک یک شرکت فناورانه دارایی با پروانه بانکداری خواهد بود و حتی بعضیها معتقدند در سال ۲۰۳۰ خدمات مالی بدون اخذ مجوز بانکداری از سوی شرکتهای فناورانه ارائه خواهد شد.
معمار نژاد اظهار داشت: در سال ۲۰۲۱ مردم محوری یعنی تمرکز بر مشتری و استفاده از تجربه مشتری است. می گویند به جای اینکه فقط به اینترنت اشیا توجه کنیم، امروز باید به اینترنت رفتارها توجه کنیم، یعنی شرایطی که بتوانیم بر اساس دادههای موجود رفتار مشتری را بشناسیم و تحلیل کنیم و مبتنی بر نیاز آن خدمات و محصولات مالی خود را طراحی و عرضه کنیم.
نکته بعدی استقبال از مکان است به این معنی که برای ارائه خدمات از ابزارهای دیجیتال و هوشمند استفاده کنیم و نکته سوم تاب آوری سازمانی و خدماتی است یعنی مرتب کسب و کار خودمان را هوشمند در نظر بگیریم و با استفاده از مهندسی هوش مصنوعی بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کنیم و بدانیم که داده ها بهترین و مهمترین دارایی بانکها است تا بتوانند رفتار مشتری ها را شناسایی کنند.
این مقام مسئول در وزارت اقتصاد در پایان گفت: بر اساس اطلاعاتی که شاپرک ارائه کرده است در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، ۲۷ درصد تعداد تراکنشها و ۶۲ درصد مبلغ تراکنش ها افزایش پیدا کرده است، بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اقبال مردم به سمت خدمات غیر حضوری بانکی بیشتر شده است و نیازمند توجه بیشتر به این حوزه است.
معمارنژاد با اشاره به لزوم توسعه خدمات غیر حضوری بانکی در کشور گفت: فقط در بخش تسهیلات کرونایی خانوار ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به هموطنان پرداخت شد، بدون اینکه به شعب مراجعهای داشته باشند که این سیاست ارایه خدمات غیر حضوری، همچنان ادامه و افزایش خواهد یافت.