فابانیوز؛ بانکهای فعلی، با رقابت فزایندهای از گوشهوکنار جهانِ دیجیتال روبهرو هستند، از جمله شرکتهای بزرگ فناوری و بانکهای فقط دیجیتالِ رقیب که اغلب، آنها را نئوبانک مینامند. این موارد، بهسرعت، در حال گسترش است و از فناوری دیجیتال پیشرفته، مانند تجزیهوتحلیل دادهها و هوش مصنوعی، برای جلب مشتریان، بیشترین استفاده را میبرند. بارزترین ویژگی نئوبانکها ارائه در بستر موبایل است. بنابراین این بانکها مانند بانکهای سنتی، شعب فیزیکی ندارند. در عین حال بانکهای قدیمی با یک طوفان واقعی، یعنی کاهش شدید استفاده مشتریان از کانالهای بانکداری سنتی و تصاحب سهم بازار با راهکارهای خلاقانه دیجیتالی توسط کاربران جدید، مواجه شدهاند. با تخریب اعتبار شعب و کاهش استفاده از ATMها، ارائه خدمات سلفسرویس میتواند بهترین روش برای بازگرداندن اعتبار شعب و خدمات حضوری بانکداری باشد.
به گزارش فابانیوز؛ برای افراد متکی به پول نقد، خدمات سلفسرویس یک راه حیاتی خواهد بود و برای مشتریانی که بخاطر خدمات بانکداری دیجیتال ممکن است دسترسی خود به بانکداری حضوری را از دست بدهند، ATMهای سلفسرویس از عدم دسترسی آنها به خدمات بانکی جلوگیری خواهد کرد. همچنین این دستگاهها در شعب، میتوانند راهی آسان برای دسترسی به تمام خدمات بانکی در تمام ساعات شبانهروز باشند.
در بانکداری آینده، خدمات سلفسرویس در سطح جهانی با خدمات غیرحضوری و از راه دور، تکمیل خواهد شد تا جایگزینی برای بانکداری صرفاً دیجیتالی باشد. این روش، وجه تمایز بانکهای قدیمی و ابزار آنها برای دفاع از خود مقابل نئوبانکها و فینتکها خواهد بود که سعی دارند با حداقل هزینه بازار را تصاحب کنند.
بانکهای فعلی، با رقابت فزایندهای از گوشهوکنار جهانِ دیجیتال روبهرو هستند، از جمله شرکتهای بزرگ فناوری و بانکهای فقط دیجیتالِ رقیب که اغلب، آنها را نئوبانک مینامند. این موارد، بهسرعت، در حال گسترش است و از فناوری دیجیتال پیشرفته، مانند تجزیهوتحلیل دادهها و هوش مصنوعی، برای جلب مشتریان، بیشترین استفاده را میبرند. در سراسر جهان، ATMها و دستگاههایی بر پایه همان فناوری سختافزاری و نرمافزاری، بر اساس میزان تقاضای محلی گسترش خواهند یافت و نسل قدیمیتر دستگاههای ATM که فقط پول نقد ارائه میدهند با دستگاههای CRS یا همان خودپرداز خوددریافت جایگزین خواهند شد
در حال حاضر خدمات سلف سرویس در خودپردازها استفاده میشود. اما این مسئله که خدمات شعب چگونه با خدمات تراکنشهای بدون کارت و تکنولوژی تلفنهای همراه در خودپردازها و دیگر کانالها ادغام میشوند در پیشبرد شرایط بسیار اهمیت خواهد داشت. همهگیری کووید-۱۹ رفتار مردم جهان را تغییر داده است، استفاده از ATM، در بسیاری از نقاط جهان با کاهشی سریع مواجه شده است. این موضوع با ترکیبی از عدم فعالیت اقتصادی (به دلیل قرنطینههای اجباری)، افزایش استفاده از کانالهای دیگر مثل موبایل یا حتی کانالهای ارائه شده توسط فروشندگان و ترس نامعقول از حمل پول نقد، شدت گرفته است.
ATM یک راه حیاتی برای اقشاری به حساب میآید که با کانالهای بانکداری دیجیتال راحت نیستند و یا متکی به پول نقد میباشند. امروزه، دستگاههای خودپرداز، فقط برای تراکنش کاربرد ندارند و در واقع میتوانند به ابزارهای برقراری ارتباط برای بانکهایی تبدیل شوند که قصد دارند قابلیتهایی نظیر ویدئوی دوطرفه، افتتاح حساب، صدور آنی کارت، پرینت حساب و سایر فناوریهای چند منظوره را به خدمات خود اضافه کنند.
در مورد چالش ارائه سرویسهای سلف سرویس بانکی به مشتریان در واقع می توان گفت که چالشی وجود ندارد و هر چه هست فرصت است. یکی از این فرصتها ارائه خدمات سپردهگذاری اتوماتیک است. حتی امروزه بانکهای فراوانی وجود دارند که در خودپردازهای خود خدمات سپردهگذاری اتوماتیک را ندارند و یا هنوز به طور کامل از آن استفاده نمیکنند اما این احتمال وجود دارد که ATM به یک ماشین تلر یا تحویلداری تبدیل شود که از این طریق علاوه بر ارائه پول نقد توسط ATM، فناوری سلفسرویس میتواند در قلب فرایند تعریف مجدد تجربه بانکداری خرد لحاظ شود تا به صورت ۲۴ ساعته و در زمان تقاضای مشتری خدمات متنوع ارائه کند.
هر بانکی خواستار تعامل با مشتریان خود است زیرا از این طریق است که می توانند تفاوتهای خود را نشان دهند و مورد توجه قرار گیرند. بانکهای بزرگ همواره به دنبال راههای نوین استفاده از تکنولوژی و همچنین خواستار تعامل با مشتریان هستند. حتی زمانی که مشتریان زیادی در شعبه دیده نمیشوند به این معنا نیست که از کانالهای دیگری برای تعامل استفاده نمیکنند. در حال حاضر مشتریان تراکنشهای خود را با روش های دلخواه خود انجام میدهند اما بانکها هم باید سعی در حفظ تعامل خود با مشتریان داشته باشند.
گفتنی است؛ در سراسر جهان، ATMها و دستگاههایی بر پایه همان فناوری سختافزاری و نرمافزاری، بر اساس میزان تقاضای محلی گسترش خواهند یافت و نسل قدیمیتر دستگاههای ATM که فقط پول نقد ارائه میدهند با دستگاههای CRS یا همان خودپرداز خوددریافت جایگزین خواهند شد تا به طور مقرون به صرفه با نیازهای مشتریان منطبق شوند. سالهاست که بانکها برای کاهش هزینه و افزایش کارایی خود، بر فناوری تکیه نمودهاند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را با استفاده از مناسبترین کانالهای مقرون به صرفه به مشتریان ارائه دهند. بنابراین فناوریهای مشتری محور، ابزارهای لازم برای مدیریت روابط با پرسودترین روشها را ایجاد میکنند.
بیشتر بخوایند: